امتیاز شما به این صفحه

پارچه های طبیعی، ویژگی های منحصر به فردی دارند که سبب می شود بسیاری از افراد رغبت داشته باشند تا این نوع پارچه ها را تهیه کنند. اگر شما با انواع این پارچه ها آشنایی ندارید، به شما توصیه می کنیم که این مقاله ی ارزشمند را از دست ندهید تا در این خصوص، به آگاهی بالاتری دست پیدا کنید. این مقاله علاوه بر معرفی انواع پارچه های مدل طبیعی، می تواند کاربرد ها، مزایا و معایب، نحوه ی تولید و …. را نیز برای شما شرح دهد. پس، تا پایان با ما همراه باشید.

انواع پارچه های طبیعی

پارچه های طبیعی، تنوع زیادی دارند. پارچه ها یا الیاف طبیعی به طور معمول، به سه دسته تقسیم می شوند. این الیاف ها را با صورت الیاف گیاهی، معدنی و حیوانی می شناسند. الیاف یا نخ هایی مثل پشم و ابریشم از الیاف حیوانی بوده و نخ های دیگری مثل کتان و پنبه از نمونه های گیاهی هستند. در این بخش، آن ها را به شما معرفی کرده و توضیحاتی را ارائه می دهیم:

1.     نخ ابریشم

نخ ابریشم، به لباس ها جلوه ی خاصی می دهد و از دیرباز برای تولید لباس ها از آن استفاده می کردند. این نوع نخ، برای تهیه ی لباس ها مورد استفاده قرار گرفته و به آن ها براقی خاصی می دهد. استفاده از این نوع نخ در تولید انواع پارچه، سبب می شود که لباس دوخته شده با این پاره در فصل زمستان به بدن شما گرما بخشیده و در فصل تابستان نیز بدن را خنک نگه دارد. به دلیل این ویژگی منحصر به فرد، پارچه با نخ ابریشم مورد توجه بسیاری از افراد می باشد. از طرفی، نخ ابریشم در پارچه ها سبب می شود که لباس دیرتر چروک شود.

نخ ابریشم

2.     نخ پنبه

الیاف پنبه یا نخ پنبه در ایران، با این دو نام شناخته می شود. رطوبت بدن توسط الیاف پنبه ای یا نخ پنبه، جذب شده و سپس تبخیر می شود. پنبه می تواند رطوبت را تا میزان 1.5 برابر از وزن خودش جذب کرده و منعطف بماند. این پارچه برای افرادی که حساسیت پوستی دارند، مناسب بوده و ضد آلرژی می باشد.

نخ پنبه

3.     نخ وول

این نوع نخ را می توان در دسته ی نخ های طبیعی و مصنوعی، جا داد. نمونه ی طبیعی این نوع نخ، درصد پنبه ی بالایی دارد. به عنوان یکی از پارچه های طبیعی تابستانی در تولید انواع لباس ها، این نخ مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این نخ نیز حالت نرم و ابریشمی دارد.

پارچه وول

4.     نخ لینن

نخ لینن را از گیاهی به نام فلاکس یا کتان استخراج می کنند. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد پارچه های مدل طبیعی، بیشتر از این نوع پارچه ها استفاده می شود. این نوع پارچه را عموما در هوای گرم و شرجی مورد استفاده قرار می دهند و دلیل آن هم سبکی و خنک بودنش می باشد.

پارچه لینن

5.     نخ جوت

نخ جوت، در پارچه های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع نخ را از گیاهی به نام گیاه کنف به دست می آورند. این گیاه، ظرافت و استحکام بالایی داشته و این از مزایای نخ جووت نیز می باشد.

نخ جوت

خصوصیات و ویژگی های پارچه های طبیعی

پارچه های طبیعی نسبت به پارچه های مصنوعی که امروزه بسیار زیاد شده اند، ویژگی های منحصر به فرد و متمایزی دارند. آگاهی نسبت به پارچه های طبیعی، می تواند رضایت بالای مشتریان را به دنبال داشته و خرید بیشتری را نیز رقم بزند. همانطور که گفته شد، پارچه های مدل طبیعی نمونه های مختلفی دارند. در قسمت قبل، نمونه ها و ویژگی های پارچه های طبیعی را توضیح دادیم. هر پارچه، ویژگی هایی را دارد که با الیاف دیگر متفاوت می باشد. الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی یا الیاف ساخت بشر، از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و برای نگهداری و شستشو آن ها باید موارد بیشتری را کنترل کرد تا مدت بیشتری بتوان از آنها بهره مند شد.

روش تولید پارچه های طبیعی

برای تولید پارچه های طبیعی، معمولا چند روش را در پیش می گیرند. اطلاع از این روش ها، می تواند بر آگاهی شما بیفزاید. در ادامه، فرآیند های تولید پارچه های طبیعی را معرفی می کنیم:

  1. تولید الیاف
  2. تمیز کردن الیاف
  3. شانه کردن
  4. تاباندن
  5. آماده سازی بافت
  6. آهارزنی
  7. بافت پارچه
  8. پرز گیری پارچه
  9. مرسریزه کردن
  10. رنگرزی

مزایا و معایب استفاده از پارچه های طبیعی

پارچه های طبیعی علاوه بر مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند. در هنگام خرید پارچه های طبیعی، باید به مزایا و معایب آن ها توجه کرده و سپس خرید خود را نهایی کرد. به عنوان مثال، الیاف ابریشم استفاده شده در پارچه ها همانطور که مزایای زیادی دارد، در مقابل اکسیژن، نور آفتاب و مواد اکسید کننده حساس بوده و می تواند سریع تر خراب شود. از معایب پارچه های طبیعی کتان نیز می توان مقاومت پایین آن ها در برابر نور آفتاب و حرارت را نام برد. از معایب پارچه های طبیعی جوت برای فرش ماشینی، می توان آبرفت و کوتاهی آن ها را نام برد.

پارچه های طبیعی رنگی

کاربرد های پارچه های طبیعی

پارچه های طبیعی، کاربرد های زیادی دارند. تا به حال بر این موضوع که لباس شما از چه نوع پارچه ای تهیه شده است و چه جنسی دارد، دقت کرده اید؟ از الیاف مصنوعی و گیاهی، برای تولید پارچه ی لباس ها استفاده می شود. الیافی مثل پشم، پنبه و ابریشم، از نمونه الیاف های طبیعی و الیاف دیگری مثل نایلون، پلی استر و ریون، از نمونه الیاف های مصنوعی هستند. یکی از کاربرد های پارچه های طبیعی، در تولید لباس ها می باشد. برخی از الیاف پارچه های طبیعی، تنها برای زنان کاربرد دارد. به عنوان مثال، نخ ابریشم تنها در تولید لباس های زنانه به کار برده می شود. دلیل آن هم لطافت و نرمی این نوع پارچه ها است. از نخ جوت علاوه بر لباس، در تولید انواع موکت، گلیم، فرش های ماشینی، مبلمان، طناب، کیف، بارپیچ و … استفاده می کنند. دلیل این موضوع ،محکم بودن و دوام زیاد نخ جوت می باشد که آن را از سایر پارچه های طبیعی متمایز می کند.

تاثیرات محیطی و بازیافت

پارچه، یکی از مهم ترین اختراعات بشر است. اما اینکه این اختراع مهم و حیاتی چه تاثیری بر محیط زیست دارد، بسیار مهم می باشد. آیا پارچه قابلیت بازیافت دارد یا خیر؟ پارچه های طبیعی به نسبت پارچه های مصنوعی، راحت تر در محیط زیست بازیافت شده و تاثیرات مخربی بر آن ندارند. این پارچه ها پس از بازیافت، به محیط زیست بر می گردند. اما پارچه های مصنوعی، چنین قابلیتی نداشته و برای محیط زیست نامناسب هستند.

انواع پارچه های طبیعی

نحوه ی نگهداری و شستشوی پارچه های طبیعی چگونه است؟

پارچه های طبیعی را بسته به نوع آن ها، باید با روش خاص خود شستشو داد. نمی توان از یک روش برای شستشوی تمامی انواع پارچه های طبیعی استفاده کرد. با اطلاع از ویژگی های هر پارچه، می توان بهترین روش شستشو را برای پارچه ها تعیین کرد. به عنوان مثال، برای شستشوی پارچه های طبیعی با الیاف نخ پنبه، نباید از پودر لباسشویی استفاده شود، بلکه باید آن ها را با مایع شست. این نوع لباس ها را می توان در داخل ماشین لباسشویی قرار داد؛ ولی باید توجه داشت که برای قرار دادن آن ها در ماشین بهتر است لباس ها به صورت پشت و رو در آن قرار بگیرند تا رنگ آن ها در اثر سایش از بین نرود. حداکثر دمای آب برای شستشوی این لباس ها، باید 35 درجه باشد و در صورتی که برای شستشوی لباس ها از مواد شوینده غیر مجاز استفاده شده و پارچه لباس خراب شود، نمی توان پارچه ی لباس را به کیفیت قبل بازگرداند.

انواع پارچه ی طبیعی در تجارت تنظیف

شرکت تجارت تنظیف، تولید و فروش انواع پارچه های طبیعی را انجام می دهد. قیمت پارچه های طبیعی، با هم متفاوت بوده و با توجه به خصوصیات و ویژگی های هر پارچه، قیمت متفاوتی را برای آن در نظر می گیرند. تجارت تنظیف با سال ها سابقه در زمینه ی تولید و فروش پارچه های طبیعی، توانسته در این زمینه رضایت بالای مشتریان را داشته باشد. کیفیت بالا و قیمت مناسب کالا، موضوعی است که خریداران همواره به آن توجه دارند و شرکت تجارت تنظیف با اولویت قرار دادن این اصل، بهترین پارچه های طبیعی را ارائه می دهد.

اما به صورت کلی و با توجه به موارد گفته شده، پارچه های طبیعی مزایای بیشتری نسبت به پارچه های مصنوعی دارند. در نتیجه، قیمت پارچه های طبیعی در بازار بالاتر در نظر گرفته می شود. اگر می خواهید در خصوص پارچه های طبیعی به اطلاعات کامل تری دست پیدا کنید، می توانید سایر مقالات نگارش شده در این خصوص را در سایت مطالعه کنید. اگر قصد خرید محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی شرکت تجارت تنظیف را دارید هم می توانید به راحتی از طریق سایت فروشگاهی شرکت، محصولات مورد نظر خود را تهیه کنید.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی پارچه های طبیعی و خرید آن ها از شرکت، همواره متخصصین مجموعه آماده ی پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

2 دیدگاه برای “راهنمای کامل درباره ی پارچه های طبیعی: خصوصیات، انواع و کاربرد ها”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...

09122019137

بستن
مقایسه
سوالی دارید؟